Az Image Factory és az Observer Budapest Médiafigyelő immár harmadik alkalommal elkészült kutatásában ismét a legjobban kommunikáló hazai városokat kereste. A három kategóriában kihirdetett eredmény szerint a megyei jogú városok között a tavalyihoz hasonlóan Debrecen, a nagyvárosok között Gödöllő, a kisvárosok körében pedig már harmadik alkalommal Balatonfüred imázsa a legvonzóbb a 2009-es médiamegjelenések alapján.

 

A megyei jogú városok rangsorának dobogóján megismétlődött a tavalyi végeredmény. Debrecen ismét győzni tudott, Szeged második lett, míg Miskolc harmadik helyezést ért el.Debrecen 2009-ben is komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy az ország második legnagyobb városa lévén a vidéki Magyarország fővárosaként jelenjen meg a nyilvánosságban. A város friss, világszínvonalú kulturális intézményrendszerének és sikeres sportéletének köszönhetően még jobban elhúzott riválisaitól. Szegedről a vizsgált időszakban ezres nagyságrendben jelentek meg hírek, melyek legnagyobb hányada pozitív színben tünteti fel a nagyvárost. A város elsősorban a színes kulturális rendezvényekkel, koncertekkel, valamint látványos válságkezelő lépéseivel biztosította be magának újra a második helyet. Miskolc a kategóriája átlagának kétszeresét produkálta a hírmennyiség tekintetében: bár a negatív hírek számát tekintve a harmadik helyen áll (Pécs és Veszprém mögött), emellett a pozitív hírek aránya is itt a legnagyobb. A város kommunikációjában egyértelműen kirajzolódik a két domináns irányvonal: a turistacsalogató kulturális programokra helyezett hangsúly és a közbiztonság javításáért tett erőfeszítések.

A nagyvárosok versenyét a tavalyi hatodik helyezett Gödöllő nyerte meg a 2008-as bronzérmes Szentendre és a két helyet javító Keszthely előtt. Gödöllőnek gazdag történelmi hagyományai, impozáns kulturális élete és saját jó hírnevű egyeteme van. Ennek köszönhetően rendre előkelő helyen szerepelt a rangsorban. 2009-ben azonban a korábbi éveknél jóval több pozitív témával lépte át a média ingerküszöbét. A város kommunikációjában teljes mértékben tetten érhető a tudatosság: egyértelműen a fejlődő, megújuló, prosperáló nagyváros képe rajzolódott ki a médiamegjelenések tükrében. Szentendre éppen csak lecsúszott a kategória első fokáról. A városról kifejezetten sok hír jelent meg a kutatási időszakban, amelyeknek döntő többsége pozitív imázsformáló erővel bírt: igazi turisztikai központ, amely adottságait a kommunikációban is rendkívül jól használja ki. 2009-ben azonban újabb imázselem épült be a település kommunikációjába: egyre több fórumon hangsúlyozták ugyanis, hogy nemcsak turistaként érdemes ide jönni, de Szentendre egy olyan város, ahol élni is jó. Keszthely Gödöllőtől és Szentendrétől alaposan lemaradva, de a többi települést jócskán megelőzve futott be 2009-ben a nagyvárosok kategóriája harmadik helyére. A Balaton-parti városról is nagyon sok hír jelent meg a vizsgált időszakban, de a média-megjelenések között akadtak negatív, imázsromboló hatásúak is. A település elsősorban kulturális rendezvényeinek, gazdag programkínálatának köszönhetően kapott médiateret, emellett a fejlesztések és komoly médiafigyelmet kivívó akciók is generáltak megjelenéseket. A város előkelő helyét nagyban köszönheti jól strukturált, esztétikus és informatív honlapjának is.

A kisvárosok listáján már zsinórban harmadszor Balatonfüred lett az első. A balatoni várost a kategóriájában 23 helyet javító Százhalombatta és a 14 helyet előrelépő Mohács követi. Balatonfüred 2009-ben is bebizonyította, hogy remekül tud élni kiváló adottságaival, hiszen folyamatosan építette imázsát a nyilvánosságban. Tudatos stratégia eredménye, hogy a város rendezvényeivel, kommunikációjával a Balaton kulturális fővárosa képet erősíti. A stratégiai célcsoport is egyértelmű: a magasabban képzett, kultúrafogyasztó, idősebb réteg, amelynek van pénze és kedve is költeni egy-egy színvonalasabb program megtekintéséért. Százhalombatta a 2009-es év kellemes meglepetését okozta: a tavalyi évhez képest 23 helyet javítva szerezte meg az „ezüstérmet”. Százhalombatta sikere is azt bizonyítja, hogy a kisvárosok között tudatos, jól felépített kommunikációval és a média számára izgalmas eseményekkel „fel lehet kerülni a térképre”. Százhalombattához hasonlóan Mohács is nagyot lépett előre 2008-as teljesítményéhez képest: a város a tavalyi 17. helyről való elmozdulást elsősorban annak köszönheti, hogy úgy néz ki sikerül nemzetközi brandet fejleszteni az eddig a benne rejlő potenciált kevéssé kihasználó busójárásból.

A pontozásban ismét nagy hangsúlyt kapott a városi internetes portálok értékelése. Ebben a kategóriában az abszolút győztes 2009-es teljesítménye alapján ismét Pilisvörösvár honlapja lett.

Részletek, kutatási jelentés az Image Factory honlapján.