Az önkormányzati választások után számos régi-új polgármester nyilatkozott a nyilvánosságban, hogy milyen várost szeretne. A nyilatkozatokat olvasva hallgatva úgy érezte az ember, hogy a településvezetőknek konkrét elképzeléseik vannak arról, hogy milyen irányba fejlődjön városuk. A városimázs kutatásunk azonban arra mutatott rá, hogy a városimázs építés még igencsak gyerekcipőben jár Magyarországon. Bízunk abban, hogy politikai oldaltól függetlenül ez a négy év előrelépést fog hozni a tudatos tervezésben és a városok átgondolt stratégián alapulva építik imázsukat a nyilvánosságban.

 

Az alábbiakban néhány városimázs szempontból érdekes polgármesteri nyilatkozatot idéznénk és elemeznénk:

 

 

Debrecen – Kósa Lajos

 

A város az utóbbi két évben a városimázs toplistánk élén végzett, amelyet pezsgő kulturális és sport életének, a megvalósult fejlesztéseknek és tudatos kommunikációjának köszönhet. A nyilvánosságban Kósa Lajos a sikeres polgármester megtestesítője, így nem csoda, hogy 67 százalékkal újraválasztották. Első nyilatkozataiban Kósa azt hangsúlyozta, hogy nem lesznek nagy változások, hiszen a választók az eddigiek folytatását várják tőle. Városimázs szempontjából érdekes, hogy a polgármester a testület előtt álló feladatok közül kiemelte a stadionrekonstrukciót. A beruházás imázs szempontjából nem kockázatmentes, hiszen a 10 milliárd forintos támogatás alaposan megosztja a közvéleményt. A sikert veszélyeztetheti az építkezés csúszása, amely a magyar viszonyok között nem lenne meglepő. A projekt létjogosultságával kapcsolatban pedig az okozhat majd kétséget, ha a 20 ezres stadion alacsony kihasználtsággal működik majd, hiszen jelenleg átlagosan 6 ezer szurkoló jár meccsre.

 

Szeged – Botka László

 

Szeged a városimázs toplistánk örök ezüstérmes szembe ment az országos trenddel és újraválasztotta a szocialista Botka Lászlót. A polgármester személyes népszerűségét pártjának mélyrepülése sem tudta érdemben befolyásolni. A győzelemmel Botka számára megnyílik a lehetőség, hogy az MSZP új csillaga lehessen, a sikeres baloldali politikus, aki mintavárost vezet. A „kósai magassághoz” azonban szüksége van a baloldali média támogatására is, hiszen amíg a jobboldali média folyamatosan lehetőséget ad, tudatosan építi a legsikeresebb polgármesterek imázsát, addig ez a balliberális sajtóra nem jellemző. Botka László sikeres Szeged építését nagyban veszélyeztetheti az ellenzék kommunikációja is, hiszen az országos nyilvánosságban Szegeddel kapcsolatban rengeteg olyan hír jelenik meg, amely egy veszekedő, acsarkodó önkormányzat képét erősíti. Ebből a szempontból a következő ciklus még nehezebb lesz Botka számára, hiszen nincs többség mögötte a helyi Fidesz pedig eddigi nyilatkozatai alapján nem tűnik együttműködőnek. Botka természetesen tisztában van helyzetével és a nyilvánosságon keresztül az üzente a Fidesz politikusainak, hogy „lehet rajtunk gyakorolni a nemzeti együttműködést”.

 

Miskolc – Kriza Ákos

 

Miskolc folyamatosan a Városimázs toplistánk dobogóján végzett. A város a nyilvánosságban sikeresen „el tudta adni” rendezvényeit és fejlesztéseit. Egyik város sem volt jelen a nyilvánosságban több pozitív megjelenéssel, mint Miskolc, ugyanakkor a város az élmezőny legtöbb negatív megjelenését is produkálta. A negatív, imázsromboló hírek többsége a bűnözéshez, a városban élő cigányok és nem cigányok konfliktusaihoz kötődnek, különös tekintettel az Avashoz kapcsolódó hírekhez. Kriza Ákos a város frissen megválasztott Fideszes polgármestere első nyilatkozataiban nem foglalkozott kiemelten a közbiztonság kérdésével, inkább a munkahelyteremtést és bizonyos pénzcsapok elzárását helyezte kilátásba. Kérdés, hogy a spórolás mennyire érint azokat a kulturális eseményeket, rendezvényeket, amelyek a nyilvánosságban komolyan hozzájárultak a Miskolc pozitív imázsához.